Fortapelse eller evig liv i Yeshua Messias

Lar man seg lede av feil ånd, av denne verdens ånd, så er man fortapt. Alt styres fra det usynlige, og kommer inn i vårt sinn derfra. Sinnet er kamparenaen i den åndelige krigføringen vi står i mot fienden.

Men man har valget om å ta imot Yeshua som sin frelser og sin Herre. Som det står i Joh 10:9 Jeg er porten. Hvis noen går inn gjennom Meg, skal han bli frelst.

Yeshua sier: "Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Min Far uten ved meg" (Joh 14:6).

Og i Apg 4:12 Og det er heller ikke frelse i noen annen, for det er ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved.

Vi vet hvilke verdier Yeshua har: Ja, selve navnet Yeshua betyr Gud frelser. I Jesaja 9:6 kan vi lese: For et Barn er oss født. en Sønn er oss gitt. Herredømme er på Hans skulder, Hans navn skal kalles Under, Rådgiver, Mektig Gud, Evig Far og Fredsfyrste, og videre står det at Hans kongerike skal holdes opp av rett og rettferdighet.

Messias betyr den salvede. Salvet med Den Hellige Ånd og kraft. Og det er salvelsen som bryter åket (Jf Jes 10:27). Velg salvelses-veien og ikke kompromiss-veien!
Salvelsen vil beskytte deg, vil helbrede deg og vil forsørge deg fordi du nå er satt over i Guds rikes økonomi.

Salme 27 er skrevet av Kong David og sier at den rettferdige skal bo i Herrens hus til evig tid:
Herren er mitt lys og min frelse. Hvem skal jeg frykte? Herren er mitt livs styrke. Hvem skal jeg være redd for? Da de onde kom imot meg, da mine motstandere og fiender ville fortære mitt kjøtt, snublet de og falt. Om en hær skulle leire seg mot meg, skal ikke mitt hjerte frykte. Om en krig bryter løs mot meg, skal jeg likevel være trygg i dette. En ting har jeg bedt Herren om, og det lengter jeg etter: At jeg kan få bo i Herrens hus alle mine livs dager, så jeg kan skue Herrens skjønnhet og grunne i Hans tempel. For Han gjemmer meg under sitt dekke på den onde dag. Han holder meg i skjul i sitt tabernakel. Han skal løfte meg opp på en klippe. Og nå skal mitt hode heves over mine fiender som omringer meg, og jeg vil ofre gledesoffer i Hans tabernakel. Ja, jeg vil synge, jeg vil lovsynge Herren. Hør min røst, Herre, når jeg roper. Se i nåde til meg og svar meg! Da du sa: "Søk Mitt ansikt", gjentok mitt hjerte for Deg: "Ditt ansikt, Herre, vil jeg søke." Skjul ikke Ditt ansikt for meg! Send ikke din tjener bort i vrede! Du har vært min hjelp. Ikke svikt meg og ikke forlat meg! Å, Du min frelses Gud. Om min far og min mor forlater meg, så skal Herren ta seg av meg. Lær meg Din vei, Herre, og led meg på en jevn sti, for mine fienders skyld. Overlat meg ikke til mine fienders onde sjelstilstand! For falske vitner har reist seg mot meg, og slike som fnyser av vold. Jeg hadde mistet motet om jeg ikke trodde at jeg skulle se Herrens godhet i de levendes land. Vent på Herren, vær frimodig, og Han skal styrke ditt hjerte. Ja, bare vent på Herren!

Jesus sier i Joh 15:5: Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i Meg og Jeg i ham, bærer mye frukt. For uten Meg kan dere slett ikke gjøre noe.

Søk og du skal finne

Det er veldig lett å gå feil i denne jungelen som fins i dag, for den som søker. Djevelen jobber iherdig for å forhindre folk i å komme inn i Gudsriket. Han vet at hans tid er begrenset, Yeshua kommer veldig snart tilbake.  Han kommer i skyen for å rykke opp sin brud ved slutten av den 3,5 år lange trengselstiden, den største trengsel som har vært siden verdens begynnelse og som det heller aldri skal bli igjen (jfr. Matt 24:21 og Åp 6-19). Etter den perioden kommer Yeshua tilbake til Jerusalem for å dømme verden og for å innlede sitt Messiasrike/Fredsrike/Tusenårsrike sammen med sine hellige som er opprykt og som skal regjere med Ham (jfr. Åp 20). Dette riket vil vise hvordan vi kan ha det når Yeshua er på tronen. Det er dette vi ber om i Fader Vår - "Komme ditt rike". Messiasriket blir herlig og fredelig. Vi kan glede oss! Djevelen blir bundet i tusen år, og antikrist og den falske profet er kastet i ildsjøen. Jes 9:7 Herredømmet skal bre seg vidt, og freden skal være uten ende over Davids trone og over Hans Kongerike, for å grunnfeste det og holde det oppe ved rett og rettferdighet, fra nå av og til evig tid. Hærskarenes Herres nidkjærhet skal gjøre dette.

Etter denne Tusenårs perioden blir Satan satt fri fra fengselet for en kort periode, før han kastes i sjøen med ild og svovel, hvor dyret og den falske profet er. Der blir de pint dag og natt i all evighet. Deretter er det åpning av Livets bok ved den hvite tronen. Og hver den som ikke står innskrevet der, vil bli kastet i ildsjøen!!! "Men de feige, vantro, avskyelige, morderne, de som lever i hor, trollmennene, avgudsdyrkerne og alle løgnere skal få sin del i sjøen som brenner med ild og svovel, den som er den annen død." Åp 21:8. Så vil den nye himmel og den nye jord bli avslørt og det nye Jerusalem kommer ned fra Himmelen og vi skal for alltid være med Gud. Åp 20,21.

Gud har lagt evigheten ned i alle menneskers hjerte (Jfr. Fork 3:11), så det er naturlig at vi søker og lengter etter den evigheten, den kjærligheten som denne verden ikke kan gi, men som hører Gud til. Hver og en av oss ble skapt til å være bruden, og til å gifte oss med brudgommen - som er Gud sønn. Vår ånd roper etter Hans Ånd. Derfor kan vi aldri bli hele mennesker i oss selv. Dette er hjertets mysterium. 

Vi er blitt innprentet med menneskeskapte bud helt siden barneskolen - via Luthers lille Katekisme bl.a. Selv om Yeshua sier i Matt 15:9 Og forgjeves tilber de Meg, når de underviser menneskebud som om det var den rette lære. Dette kommer fra dem som Yeshua taler om i Matt 23:13 Men ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! For dere stenger Himlenes rike for menneskene. For ikke går dere inn selv, og dem som er på vei inn, hindrer dere i å gå inn. Disse som gjør kristendommen til en religion, med dens ubrukelige ritualer, istedenfor sannheten om - et personlig forhold til vår skaper!

Ikke bare redning ved en personlig relasjon til Frelseren Yeshua, men også å holde fast på de ti bud!

Jesus sier i Matt 5:17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene. Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Derfor kom Yeshua, for å fullføre Mose lov. Jeg skal legge min lov i deres indre og skrive den på deres hjerter. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. Jesus spikret synden og døden til Korset. Gjennom Hans verk og Hans blod får vi tilgivelse og renselse av våre synder. Det er nåden. Yeshua er Guds Ord som ble kjøtt (Jfr. Joh 1:14). Han stod opp igjen fra de døde på den tredje dag, og lever! Halleluja! Nå kan vi få et direkte, personlig forhold til Frelseren gjennom Den Hellige Ånd, Talsmannen Han sendte når Han reiste opp igjen til Himmelen (Jfr. Joh 15:26). Den som tror på Meg, som Skriften har sagt, ut fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann (Joh 7:38).

Rom 8:14 For så mange som blir ledet av Guds Ånd, de er Guds barn.

Matt 22:37-39 Yeshua sa til ham: "Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og av hele din sjel, og av all din forstand. Dette er det første og største budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv." Disse to bud er en oppsummering av de ti bud.

Heb 13:8 Yeshua Messias er i går og i dag den samme, ja, til evig tid. 

Visdom og forstand

Fra Ordsp 3:13-26: Salig er det menneske som finner visdom, og det menneske som vinner forstand, for den gir bedre fortjeneste enn fortjenesten av sølv, ja, avkastningen er bedre enn fra gull. Den er mer dyrebar enn perler, og ikke noe du måtte ønske deg, kan sammenlignes med den. Den har mange levedager i sin høyre hånd, og i venstre hånd har den rikdom og ære. Herlige er visdommens veier, og alle dens stier er fred. Den er livets tre for dem som griper den, og salig er den som holder fast på den. Herren grunnla jorden ved visdom. Ved forstand grunnfestet Han himmelen. Ved Hans kunnskap ble dypene kløvd og åpnet, og skyene lar doggen dryppe ned. Min sønn, la ikke dette vike fra dine øyne, ta vare på den frelsende visdom og evnen til å skjelne rett, så skal de være til liv for din sjel og til yndig pryd rundt din hals. Da skal du vandre trygt på din vei, og din fot skal ikke støte mot noe. Når du legger deg, skal du ikke være redd. Ja, du skal legge deg ned, og søvnen skal være søt. Frykt ikke for plutselig skrekk eller for de, ugudeliges ødeleggelse når den kommer. For Herren skal være ved din side.

Job 28:28 Til mennesket sa Han: "Se frykt for Herren, det er visdom, og å flykte fra det onde, er forstand."

Å vandre viselig er det viktigste av alt for å ha et godt liv. Be om mer visdom. Herren er selve visdommen.

Ny Ånd, men sjelen må renses

Når vi har bekjent våre synder, omvendt oss fra de og tatt imot Yeshua, blir våre synder tilgitt og vi blir ledet av Guds Ånd. 1 Kor 6:17 Men den som er forenet med Herren, er en ånd med Ham. Men det sjelelige er fortsatt preget av denne falne verden. Vårt ego må renses. I Fil 2:12b står det - så arbeid på deres egen frelse med frykt og beven! Sjelen består av følelsene, tankene og viljen. Her må vi selv ta ansvar. Djevelen spiller på følelsesregisteret vårt, gjennom tankene som tar deg dit, helst bakover i tid. Satan kan bare snakke om din fortid, fordi han vet ikke din fremtid. Ikke la fortidens vonde minner holde deg nede. Forny dine tanker med vannbadet i Ordet (Ef 5:26), slik at djevelen ikke får innpass. Speil deg selv i Herren og det Han sier om deg, for der er det sanne bildet av deg selv. Tenk over hva du sier og gjør. Begynn å lytte til hva du selv sier. Bøy din vilje under Guds vilje. Og prøv å la dine gjerninger tale kjærlighet istedenfor din tunge (1 Joh 3:18).

1 Joh 3:3 Og hver den som har dette håpet til Ham, renser seg selv, likesom Han er ren.

Uten at sjelslivet forandres kan vi ikke tjene Gud, og vi kommer heller ikke inn i det kallet Han har for oss.

Om tro står det i Ef 3:17 det vil si at Messias får bo i hjertene deres ved troen, idet dere er rotfestet og grunnfestet i kjærlighet.

Du vokser i tro på følgende måter: Ved å fokusere på Yeshua, ved at du tilber, takker, lovpriser og lovsynger, ved at du adlyder ting som kommer fra Herren, ved at du handler i tro. Så ta frem din Bibel og les og meditér på Ordet. Be om Den Hellige Ånds opplysning over Ordet. Jo mer tid vi bruker på å kultivere relasjonen med Ham, jo mer sensitive vil vi bli. Sammenlign de forskjellige Bibeloversettelser med de opprinnelige - noe er blitt forandret underveis.
Vi må også vite hvem våre fiender er.

Heb 4:12 For Guds Ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger gjennom helt til det kløver både sjel og ånd, ledd og marg, og er dommer over hjertets tanker og motiver. Og ingen skapning er skjult for Ham, men alt er nakent og blottlagt for Hans øyne, som vi skal avlegge regnskap for.

Ordsp 4:23 Bevar ditt hjerte framfor alt som bevares, for livet utgår fra det. 

Å bli født på ny

I Joh 3:5 svarte Yeshua: "Sannelig, sannelig sier Jeg deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. Det som er født av menneske, er menneske, og det som er født av Ånden, er ånd. Undre deg ikke over at Jeg sa til deg: Dere må bli født på ny.

Yeshua begynte ikke sin tjeneste før Han var 30 år gammel. Det var etter at Johannes døpte Han i elven Jordan. Luk 3:21 Da alt folket ble døpt, skjedde det at også Yeshua ble døpt. Og mens Han ba, ble himmelen åpnet. Og Den Hellige Ånd kom ned over Ham i legemlig skikkelse som en due, og det lød en røst fra Himmelen som sa: "Du er min Sønn, Den Elskede. I Deg har Jeg velbehag."

Vi har vanndåpen, den troendes dåp:
Rom 6:4-5 Vi ble altså begravd med Ham ved dåpen til døden, for at slik som Messias ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, slik skal også vi vandre i et nytt liv. For hvis vi er blitt forenet med Ham i likhet med Hans død, da skal vi også bli det med oppstandelsen.

Du kommer ikke til himmelen med barnedåp og konfirmasjon, det er kirkens forførelse.

Og Jesus døper oss i Den Hellige Ånd, ilddåpen (Jfr. Matt 3:11):
Jesus er bindeleddet mellom dåpen i vann og dåpen i Den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd gis til den som vil leve i omvendelse og i indre renselse. Vi renses gjennom åndelig ild. Gud ser alltid til hjertet.

Andre navn på Den Hellige Ånd i Bibelen er: Kraftens Ånd, Kjærlighetens Ånd, Sindighetens Ånd, Visdoms, Forstands og Kunnskaps Ånd, Troens Ånd, Renselsens Ånd, Frimodighetens Ånd, den lutrende Ånd og Doms Ånd.

Den Hellige Ånd, Talsmannen, Sannhetens Ånd sine 7 oppgaver er:
- å herliggjøre Sønnen, Joh 16:14
- å bli hos og være i de troende, Joh 14:17
- å lære oss om og minne oss på Guds Ord, Joh 14:26
- å vitne om Yeshua, Joh 15:26
- å overbevise verden om synd, rettferdighet og dom, Joh 16:8
- å veilede de troende til hele sannheten, Joh 16:13
- å forkynne de tilkommende ting, Joh 16:13

Du må selv ha åpenbaringer fra Den Hellige Ånd, ellers lærer du aldri å kjenne Gud.

Som født på ny er vi som babyer å regne, vi må vokse før vi kan få fast føde: For hver den som bare får melk, er ukyndig i rettferdighetens ord, for han er et spedbarn. Men fast føde er for dem som er modne, det vil si dem som gjennom bruk har trent opp sansene sine til å skjelne mellom godt og ondt (Hebr 5:13-14).

Be og dere skal få

Matt 21:22 Og alt det dere ber om i deres bønn, som troende, det skal dere få.

Guds hellige tempel

Gud skapte oss i tre-deler; vi er en ånd som har en sjel og som bor i en kropp. 

2 Kor 6:16 Og hvilken enighet er det mellom Guds tempel og avguder? For dere er den levende Guds tempel. Som Gud har sagt: "Jeg vil bo hos Dem og vandre iblant dem. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk."

2 Kor 7:1 Derfor, mine kjære, da vi har disse løftene, så la oss rense oss fra all urenhet på kjøtt og ånd, og fullføre vår helliggjørelse i frykt for Gud.

Guds fulle rustning

2 Tim 3:12 Ja, og alle som vil leve gudfryktig i Yeshua Messias blir forfulgt.

Matt 5:10 Salige er de som blir forfulgt for rettferdighetens skyld, for himlenes rike er deres.

Så derfor Ef 6:11-18: Ta på dere Guds fulle rustning, så dere kan være i stand til å stå imot djevelens listige knep. For vår kamp er ikke mot kjøtt og blod, men mot maktene, mot myndighetene, mot verdensherskerne i denne tidsalders mørke, mot ondskapens åndelige hærskarer i himmelrommet. Ta derfor Guds fulle rustning på, for at dere kan være i stand til å stå imot på den onde dag og å bli stående etter å ha vunnet seier i alle ting.
Stå derfor fast, med sannheten ombundet om livet, iført rettferdighetens brynje og ombundet på føttene med den beredskap til kamp som fredens evangelium gir. Ta fremfor alt troens skjold; med det er dere istand til å slokke alle de brennende pilene fra det onde. Og ta frelsens hjelm og Åndens sverd, som er Guds Ord. Og be hver tid og stund med all utholdenhet og påkallelse i Ånden! Og slik skal dere være våkne med all utholdenhet og påkallelse for alle de hellige.

Må Gud velsigne deg:
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kjærlighet og Den Hellige Ånds samfunn være med dere alle! Amen (2 Kor 13:14).