Rom 8:1 Derfor er det da ingen fordømmelse for dem som er i Yeshua Messias, de som ikke vandrer etter kjøttet, men etter Ånden.

Det er lett å fordømme andre når vi føler oss urettferdig behandlet selv. Jeg tror ikke det går an å komme ut av barndom, ungdom og voksenliv uten noe sår i hjertet. 

Jer 33:6 Se, Jeg får sårene til å gro hos henne og gir legedom. Jeg helbreder dem og åpenbarer for dem en rikdom av fred og sannhet.

Gud vil gjerne rense og helbrede disse sår. Tiden leger ingen sår og ingen andre kan lege dine sår. Han vil gjenopprette og lege deg på alle plan; gjøre deg hel i ånd, sjel og kropp, men Han kommer ikke til hvis ditt hjerte er forherdet av utilgivelse, skyld, skam, selvmedlidenhet, sinne, hat og bitterhet. Forsvaret må fjernes for å tillate dyp og fullstendig helbredelse.

Det  blir som i fortellingen om pottemakeren og leiren:
Det karet han lagde av leiren, ble ødelagt i pottemakerens hånd. Derfor lagde han det om igjen til et annet kar, slik det var rett i pottemakerens øyne å lage det. Jer 18:4.
Vi er leiren og Yeshua er pottemakeren. Det første karet kommer til å mislykkes, det har for mye ego i seg. Men vi lærer noe om oss selv på den veien.
Jo før jo bedre vi overgir alt til Yeshua, vil Han fullføre planen Han har med oss. Og det nye karet vil lykkes!! Så hold deg på dreieskiven!

Heb 4:12 For Guds Ord er levende og virksomt og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger gjennom helt til det kløver både sjel og ånd, ledd og marg, og er dommer over hjertets tanker og motiver. Og ingen skapning er skjult for Ham, men alt er nakent og blottlagt for Hans øyne, som vi skal avlegge regnskap for.
Det er dette psykologer ikke kan matche, fordi de jobber bare med sjelen og har ikke ånden med. Det er bare når man planter Ordet i et menneske at sjelen kan bli frelst. Det er ikke denne verden vi skal fikse, men vår sjel. Og ta med saktmodighet imot Ordet som er innplantet i dere, og som har kraft til å frelse deres sjeler. Jak 1:21b. 

Negative følelser har sin rot i en falsk referanseramme - denne verden, og ikke i tillit til Gud. Ta f.eks frykt - den fullkomne kjærligheten driver frykten ut, 1 Joh 4:18 eller hjelpesløshet - Jeg makter alt i Messias, Han som styrker meg. Fil 4:13.

Sal 30:3a Herre, Du førte min sjel opp fra dødsriket.

Det tar tid. Men den som venter på Herren, venter ikke forgjeves. Han gir seg ikke før den nye krukken synger den himmelske sangen. Det er den nye tonen i ditt hjerte. 

Sal 103:3 Han som tilgir alle dine misgjerninger, som leger alle dine sykdommer, som forløser ditt liv fra fordervelsen, som kroner deg med miskunn og inderlig barmhjertighet, som metter din sjel med det gode, så du blir ung igjen som ørnen.

De som vandrer i kjøttet lever ut sin kjærlighet gjennom sine følelser og sine lyster og begjær. Disse gagner deg ikke noe, og der blir du aldri tilfredsstilt. Du finner ikke noe godt i ditt kjød! (Jf. Rom 7:18)
De som vandrer i Ånden renser sin sjel til oppriktig søskenkjærlighet. Den som elsker på tross av og ikke på grunn av. Der er det fremtid og håp. Og Ånden vil gi deg alt som tjener til det gode for deg når tiden er der. Dette er sjelens kamp mellom lys og mørke, liv og død.

Du må velge om du vil følge kjøttet eller Ånden. De står hverandre imot, og de vil alltid være i krig. Kjøttet gjør tankenes vilje, men ånden gjør Herrens vilje. Og det er kun i Ånden du kan seire over Satans listige knep og bedrag. For de synlige ting er forgjengelige. Men de usynlige er evige (2 Kor 4:18b). Men det naturlige menneske tar ikke imot de ting som hører Guds Ånd til, for de er som dårskap for ham. Han kan heller ikke kjenne dem, for de bedømmes åndelig (1 Kor 2:14). Det er Ånden som gir liv. Kjøttet gagner ingenting (Joh 6:63a). Les mer om kjøttets gjerninger og Åndens frukter under - Forny ditt sinn.

Det begynner med en tanke, tanker påvirker emosjoner direkte som igjen gir vilje og begjær, som igjen fører til en handling. Satan spiller alltid på følelser. Så derfor forny ditt sinn i Guds Ord og bli fylt av sindighetens Ånd. Da vil emosjoner bli lettere og lettere å håndtere, og du blir ikke så fort fornærmet. Blir man fornærmet er det et tegn på følelsesmessig og åndelig umodenhet. Djevelen vil ikke at folket skal modnes. Men du har Yeshua som ditt forbilde, vokser og utvikler empati med andre. Empati, fordi du husker hvordan det var å være på det utviklingsstadiumet selv.
Følelser oppstår mellom mennesker og i mange situasjoner vi kommer i daglig. Følelser kommer og går, de er oppe og de er nede. Vi kan ikke kontrollere hva andre personer gjør, men vi kan kontrollere våre egne følelser og reaksjoner, og slik vokser vi. La deg ikke lede av ytre ting, men av Den Hellige Ånd som bor på innsiden av deg og sjekk ditt hjertes intensjon. Fil 4:4,7 Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere! Og Guds fred som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Yeshua Messias.

Følelser er i sin mest grunnleggende form elektro-adrenalin-reaksjoner på et ytre stimuli som blir dannet av sinnet gjennom kjertelsystemet. Hvilke type følelse personen skal kjenne er basert på sinnets nåværende situasjon og fortolkning som blir gitt av den nåværende situasjon.

Gleden i Herren er deres styrke (Neh 8:10b). Ut fra ditt indre skal det flyte strømmer av levende vann (jfr. Joh 7:38). Dra styrken fra ditt indre hver dag. Vi som er født på nytt har Den Hellige Ånd i oss, og DHÅ´s frukter er kjærlighet, glede, fred bl.a., se Gal 5:22-23. Fokusér ikke på omstendighetene dine, men hold fokus på Yeshua. Og gled deg stort i Herren, så skal Han gi deg etter ditt hjertes ønsker (Sal 37:4).

Sal 131:2 Sannelig, jeg har fått min sjel til å være rolig og stille, som et avvent barn hos sin mor. Som et avvent barn er min sjel i meg.

Sjelen er alt som ikke er ånd eller kropp. Kroppen med dens sanser og emosjoner er vårt jordiske telt som vi trenger for å bo på jorden (jfr. 2 Kor 5:1). Ånden er vår personlighet, skapt i Guds bilde og trenger å bli forløst. Sjelen er primært de mentale funksjoner; minne, intellekt og flere andre mentale prosesser. Derfor er det så viktig at sinnet fornyes i sannheten. Men også følelser og viljen ligger inn under sjelen. Bryt barrieren mellom sjel og ånd! 

Ef 4:32 La all bitterhet, vrede, sinne, skrik og ond tale være langt fra dere, sammen med all ondskap. Og vær gode mot hverandre, vær barmhjertige og tilgi hverandre, slik Gud har tilgitt dere i Yeshua Messias. 

Begynn med å åpne opp for å bearbeide følelser som har satt seg. Vi har alle hatt et forsvarsverk for å overleve i denne verden. Dette forsvarsverket består ofte av skam, kontroll og frykt av andre menneskers forventninger, oppdragelse, din tids verdier, roller og tradisjoner. Dette fengsler deg og må avlæres. Djevelen vil ha oss til å leve i det sjeliske. Men vi skal videre inn i kjærligheten og hjertekontakten i Guds rike, til velsignelser i løfteslandet. Vi har et ansvar som voksne å ta tak. Ting vil gå i arv, til noen velger å bryte sirkelen. Har man egne sår, så vil man garantert såre andre. Når det er bevisst, kan du forandre det. Det blir som i eventyret, trollet sprekker når det kommer ut i lyset. Men vær nøye med hvem du overgir dype ting til, for at du ikke skal bli mer skadet.

Noen ganger trenger vi å gå til andre slik at de kan hjelpe oss og be for oss. Dyp smerte er nesten umulig å komme til og håndtere på egen hånd. Problemet må tas ved roten for å fjerne symptomene for godt. Andre ganger holder det at vi selv bryter dets makt og innflytelse over våre liv og gir alt over til Yeshua - Hyrden og Tilsynsmannen for sjelene deres. 1 Pet 2:25b. Herren forløser sine tjeneres sjel. Sal 34:23a.

Tal sannhet, bekjenn dine synder og vend deg bort fra dem, da vil Herren tilgi deg. (Jfr. Ords 28:13) Sal 55:23 Kast din byrde på Herren, og Han skal holde deg oppe. Aldri i evighet skal Han la den rettferdige rokkes.

Overlat til Herren å felle dom.

Matt 5:44 Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør godt mot dem som hater dere, og be for dem som ondskapsfullt utnytter dere og forfølger dere.

En krise, er en mulighet til å se på gamle sår som trigger en i situasjoner/relasjoner en kommer opp i. Det er en mulighet til å vokse. Gud vil helbrede din sjel.

Smertefulle negative følelser kommer fra løgnen som ligger i minnet i såret. Minnene (et aspekt av sinnet) er ikke den vi er, de er bare kodet informasjon fra hvor vi har vært. De er et resultat av feil tenkning og vantro. Traumer har alltid følelse. Satan minner deg på gamle ting - og får frem følelser av sårene dine. Jesus vil bringe sannhet til løgnene vi tror på. Han kan ved en reell opplevelse helbrede øyeblikket i fortiden. Når vi helbreder fortiden, forløser vi nået.

Korsfest alle negative ord om deg selv, og bytt dem ut med Herrens gode Ord. Selvbildet ditt skal være bygd på Herrens Ord og tanker om deg, om hvor verdifull du er og hvor høyt Han elsker deg.

Sinne er en naturlig følelse når f.eks noen tråkker over dine grenser. Men du skal ikke ta det ut over andre. Ef 4:26 Blir dere vrede, så synd ikke! La ikke solen gå ned over deres vrede.

Sorg, tap, skuffelse er sanne følelser, men Jesus vil sette oss fri fra disse også på mye kortere tid enn en vanlig sorgprosess, ved en reell opplevelse gjennom Ham. Og vi har Hans løfte i 1 Pet 5:7 Og kast all deres bekymring på Ham, for Han har omsorg for dere. 2 Kor 7:10 For den sorg som er etter Guds vilje, virker omvendelse til frelse, og det vil en ikke angre på. Men verdens sorg virker død.

Misunnelse og sjalusi hører kjøttet til. Kjøttets gjerninger er åpenbare. De er: ekteskapsbrudd, hor, urenhet, skamløs utukt, avgudsdyrkelse, trolldom, hat, stridigheter, sjalusi, vrede, selvhevdelse, splittelser, partier, misunnelse, mord, drukkenskap, umoralsk festing og andre slike gjerninger. Om disse gjerningene sier jeg dere nå på forhånd, slik som jeg også sa til dere tidligere, at de som gjør slikt, skal ikke arve Guds rike. Gal 5:19-21

Skam: Men vi har sagt fra oss skammens skjulte gjerninger, og vi vandrer ikke i list, heller ikke behandler vi Guds Ord svikefullt. Men ved å legge sannheten åpent fram anbefaler vi oss selv til hvert menneskes samvittighet for Guds åsyn. 2 Kor 4:2

Skriv ned de områdene der du definitivt ikke ønsker å være som dine foreldre. Sannsynligheten er stor for at du gjentar de samme tingene selv. 
Løsningen er å angre på fordømmelsen, ydmyke deg og gi tilgivelse. Å tilgi er ikke å godta det andre har gjort mot deg, men å skille mellom person og handling og vise Guds kjærlighet. Dette renser samvittigheten fra onde gjerninger. Det er ikke den du fordømmer som lider, men du som fordømmer vil lide. Utilgivelse holder deg i et usynlig bånd til personen. Tilgivelse setter deg fri. Det er ikke en følelse, det er et valg du tar.

Sann tilgivelse er et naturlig resultat av at man har tatt imot sannhet og har fått ekte medlidenhet. Medlidenhet er den nestekjærlige handling vi gjør mot andre, som resultat av en emosjonell, indre identifisering vi gjør med dem (empati).

Istedenfor å si: "jeg tilgir" kan du si: "jeg forløser han eller henne fra min dom".

Matt 7:1-2 Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt. For med den dommen dere dømmer, skal dere selv bli dømt. Og med det målet dere måler opp med, skal det bli målt opp tilbake for dere. 

Bryt ondskapens bånd over ditt liv, i Yeshuas navn. Ta et oppgjør med bindinger til Satans synder. Reis deg og tramp løgn og ondskap som kommer mot deg under føttene dine. Be Yeshuas blod dekke over de svake hullene du har hvor synden har kommet inn. Yeshua seiret over Satan i kraft av blodet, som rant fra Golgata korset.
Følg de ti bud og du vil slutte å synde!

Jesaja 43:18-19 Husk ikke på de første ting, tenk ikke på det som var før. Se, Jeg gjør noe nytt, nå skal det spire frem. Skal dere ikke kjenne det? Ja, Jeg skal sannelig lage vei i ødemarken og strømmer i ørkenen.

Vokt din tunge og tal oppbyggende og trøstende til andre, forlik deg med din bror, og forman søsken til å ikke falle fra. (Jfr Heb 3:12-14).

Matt 12:34b For det hjertet flyter over av, det taler munnen.

Hold hjertet ditt rent og tal sannhet, slik Herren taler. Og du skal få se store og ufattelige ting. Elsk deg selv slik Herren elsker deg. Han elsket deg før du kom inn i din mors mage. Løftene i Bibelen gjelder for de rene av hjertet.

Heb 12:14 Jag etter fred med alle mennesker, og etter hellighet; uten den skal ingen se Herren.

Gi Den Hellige Ånd tillatelse til å grave i hjertehagen din. Sørg for at Den Hellige Ånd jobber i god jord, og ikke blant torner og tistler og på steingrunn. Da vil det spire, vokse og gi frukt. (Jfr. Mark 4).

Den Hellige Ånd vil gå dypt ned i deg og rense ut all ondskap, bitterhet og selvopptatthet. Du kommer til å finne hjem i din identitet (les Ef), når Yeshua blir opprettet i din ånd. Først da blir mennesket ekte innenfra og ut. Du finner ut av det som bare du kan gjøre. I kjærlighetsforholdet til Han blir du den du allerede er. Talenter og personlighet kommer til sin rett - og du kan slutte med å prestere, og du får oppleve ting som du aldri hadde fått oppleve uten kontakten med Gud. I Ham er du velsignet og verdifull og du vil gå fra seier til seier. Han er den utømmelige kilden og ilden som aldri går tom. Det er Messias forent med dere, håpet om herligheten! Kol 1:27b.

Lag deg en liste og sjekk om du har tilgitt alle:
•dine foreldre
•deg selv
•Gud
*lærere
•osv

Trening gjør mester!

Joh 20:23 Hvis dere tilgir noen deres synder, er de tilgitt. Hvis dere fastholder syndene for noen, er de fastholdt.