Herren har en hensikt med våre liv. Han gir oss et hellig kall som vi skal ta på alvor her og nå - hold fokus på kallet ditt - til Guds ære og til gagn for mennesker. Guds rike er relasjoner. Begynn å gå for Herren, så vil fremtiden utfolde seg mens du går. Gud har skapt deg for å bruke dine talenter og gaver. Du er skapt i Hans bilde, og du er ikke deg selv før du er fullt og helt i Ham. Han kjenner deg bedre enn du kjenner deg selv. Ydmyk deg under Hans veldige hånd, og du blir løftet opp på høyhellig grunn.

1 Tim 4:14-16 Vanskjøtt ikke den nådegaven som er i deg, den som ble gitt deg ved profeti med håndspåleggelse av de eldste. Du skal grunne på disse ting og leve helt i dem, så din fremgang kan bli åpenbar for alle. Gi nøye akt på deg selv og på læren! Fortsett med det, for når du gjør det, skal du frelse både deg selv og den som hører deg.

Jes 55:10-11 For som regnet kommer ned og snøen kommer fra himmelen og ikke vender tilbake dit, men vanner jorden og får den til å spire og skyte knopp, så den gir såkorn til såmannen og brød til den som spiser, slik skal Mitt Ord være, det som går ut fra Min munn. Det vender ikke tomt tilbake til Meg, men utfører det Jeg har velbehag i, og det skal lykkes i det Jeg sendte det til.

Rom 11:29 For Guds nådegaver og kall kan ikke tas tilbake.

Hans Ord er Hans vilje. Og Han forandrer seg ikke.

Meningen er at vi skal forstå alle livets anliggender gjennom Bibelens prinsipper og visdom; politikk, utdanning, familie, økonomi, vitenskap og lov. Lyset fra evangeliet er ikke lenger i harmoni med den omkringliggende kultur. Troen skulle være selve fundamentet for samfunnet. Derfor trengs individuell ansvarlighet i et mer og mer sekularisert eller verdslig/djevelsk samfunn.

Alle mennesker er født med naturgaver, det vil si evner og anlegg som utvikles og modnes ved bruk og vekst. De bruker vi også i Guds rikes arbeid. Nådegavene er åndelige fødselsgaver og gis bare til Guds barn. Men Gud som både er Skaperen og Den Hellige Ånd, utruster oss ofte i forlengelse av våre naturgaver. En nådegave blir det når vi tjener Yeshua slik at Han blir æret og folk blir bygget opp.

Ef 4:11 Og Han ga noen til å være apostler, noen til profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere. Gud har satt disse fem-foldige gavene i menigheten for at folk skal modnes, utrustes og bygges opp til hele Messias fylde. Alt virker ved salvelsen fra Den Hellige Ånd. Det er frihet i Guds Orden. Hvis ikke du er kalt til den fem-foldige tjenesten enda, fins det i tillegg ni nådegaver som Den Hellige Ånd deler ut til hver enkelt etter hva som er gagnlig: Inspirasjonsgaver: forkjellige slags tunger, tydning av tunger og profeti. Åpenbaringsgaver: visdomsord, kunnskapsord og gaven til å prøve ånder. Kraftgaver: helbredelsesgaven, kraft til å gjøre undergjerninger og troens gave. (Jfr. 1 Kor 12).
Rom 12:7-8 Eller om det er en tjeneste, bruk den i tjenesten. Den som lærer, må ta vare på lærdommen, den som oppmuntrer, må ta vare på oppmuntringen, den som gir, må gi med gavmildhet, den som har lederansvar, må lede med iver, den som viser barmhjertighet, må gjøre det med glede. 

Du skal ikke gjøre noe du ikke er kalt til! Da blir vandringen vanskelig og slitsom og djevelen tar deg ut. Du har fått et område hvor salvelsen virker for deg. Salvelsen og DHÅ er så og si identiske, det er oljen og ilden som flyter i våre liv. Salvelsen vil alltid lede deg til rett sted. Du vil merke fred og glede når du holder deg innenfor dette området.

Herren krever lydighet! Gjennom lydighet fins det ikke grenser for hva Herren kan gjøre gjennom deg. Du blir et redskap for Himmelen. Men begynner du å gå egne veier og handle i egen kraft, kommer begrensningene straks. Gud kompromisser ikke.

Luk 14:33b Den som ikke oppgir alt han har, kan ikke være Min disippel. Yeshua snakker bare til sine disipler.

Troen i sin opprinnelige og genuine form er alltid radikal. Jo mer den skiller seg fra verden, jo mer åndskraft får den.

2 Pet 1:10-11 Derfor, søsken, skal dere være enda mer ivrige etter å gjøre deres kall og utvelgelse fast. For hvis dere gjør alt dette, skal dere aldri noensinne snuble. For slik skal det bli gitt dere inngang til vår Herre og Frelser Yeshuas Messias evige rike.

Djevelen har også en plan for deg. Han vil stjele din livsglede og ditt potensiale. Han vil gjøre alt for å hindre deg i å komme inn i Guds rike. Han vil avlede deg med fristelser, forvirring, tvil, uro, tomhet, fordømmelse, frykt, angst, dårlig selvbilde, meningsløshet, rastløshet, skyld og skam. Djevelen hater deg og gjør det han kan for å lure deg inn i mørke tanker og vonde minner. Han prøver med alt han kan å gjøre deg uvirksom ved å stjele freden og kjærligheten din til Gud og dine medmennesker. Djevelens fremste felle er isolasjon. Det er mørkerommet som fremkaller alle negativene dine. Satan er selve plageånden! Men det fins heller ingen vekst uten motstand!

Vi må lære å skille mellom godt og ondt dvs. at sansene dine må være tilkoblet det guddommelige rikes sanser. De indre sansene dine må trenes opp til modenhet. Du må lære å skjelne ånder. De indre øynene dine må åpnes. Slik at du kan lære å kjenne Den Hellige Ånd og ta bevisste valg. Ransak deg selv. Det er ikke selvrealisering, som har med kjøttet/egoet/det demoniske å gjøre som vi bør interessere oss for, det fører bare til tomhet. Men tvertimot, det er Guds realisering, som har med hjertet å gjøre, vi bør interessere oss for. Det fins bare to utganger av dette liv: Guds rike eller helvete, Jesus eller djevelen, tro eller synd. Snart kommer Yeshua tilbake for å hente sin brud, som er renset og helliggjort. Jeg vil ikke bli igjen når Herren kommer! 

2 Kor 13:4 Ransak dere selv om dere er i troen! Prøv dere selv! Kjenner dere ikke dere selv, at Yeshua Messias er i dere?

Jeremia 17:7 Velsignet er den mann som stoler på Herren, som har satt sin lit til Ham. For han skal være lik et tre plantet ved vann, som strekker sine røtter mot bekken og som ikke frykter når heten kommer, men som alltid har grønne blad, og som ikke engster seg i et år med tørke, og som ikke holder opp med å bære frukt. 

Sal 37:10-11 Det er bare en liten stund, så er ikke den ugudelige der mer: Sannelig, du skal se nøye etter stedet hans, men det finnes ikke mer. Men de ydmyke skal arve landet, og de skal glede seg stort i rik fred.