Prøvelser er til for å sette oss opp på et nytt modenhetsnivå. Det er tøft når det står på, men egoet/kjødet må dø, for at vi skal komme videre. Vi må renses i Hans blod, slik at Ånden i deg kan seire. Å elske og lovprise Ham gjennom alt, det er styrkeprøven.

Vi trenger motstand for å vokse. På samme måte som vi trenger motstand og vekter for å bygge muskler fysisk, så trenger vi motstand og prøvelser for å vokse åndelig. Gud vil vi skal vokse i tro, i rettferdighet, i kjærlighet, i glede, i håp, i tålmodighet, i fred, i utholdenhet og i fromhet. Det er vekstprosessen som gjør deg utstyrt til å greie den oppgaven som er tenkt for deg, kallet ditt og løftene! Du kan ikke kjøpe det eller skaffe deg det på andre måter enn å gå gjennom det!

Gud prøver ditt hjerte. Ta på deg Guds fulle rustning (Jfr. Ef 6) og kjemp kampen med Guds kraft og autoritet!

Står du igjennom, uten å ta snarveier ut, vil Yeshua sørge for en vei ut, og det er samtidig en vei inn i noe nytt som har med ditt kall å gjøre (jfr. 1 Kor 10:13). Et gjennombrudd!

Det blir som gartneren som beskjærer frukttreet sitt, ikke for at det skal ta skade, men for å fjerne grener som ikke bærer frukt, slik at treet får mer kraft til å bære enda mer frukt.

Noen ganger må du ned, for så å erfare at du blir løftet enda høyere opp igjen. Det kan være på de mørkeste plasser at du får oppleve det guddommelige, gjennom dype lidelser at velsignelsen strømmer til, hvis du setter din lit til Ham. Da bygger Han karakter i deg. Og gjør deg ydmyk og Messias-lik. Det er gjennom å lide du lærer lydighet. Ånden gjør deg fri, levende og utholdende, og trofast mot Ham og det livet du har fått. Han lyser vei for deg. Løftene Hans svikter aldri og Han forlater deg ikke. Det er i Ham du skal rose deg.

Så kom med alle dine nederlag, dine tap, dine tårer, dine knuste drømmer til Guds gravhage. Uansett hva du planter der, så vil det bli levende igjen, blomstre og frembringe liv. For dette er miraklenes hage og Gud er gartneren. Glem det som ligger bak, og strekk deg mot det som ligger foran (Jfr. Fil 3:13b). Når Gud gir deg en ny begynnelse, er den alltid bedre enn det du hadde før. I Gud kommer det beste til slutt. Seier, gjenopprettelse, velsignelse, glede og fred. Og vi vet at alle ting virker sammen til det gode for dem som elsker Gud, for dem som er kalt etter Hans rådslutning. Rom 8:28

Jesaja 48:10-11 Se, Jeg renser deg, men ikke som sølv. Jeg prøver deg i lidelsens ovn. For min egen skyld, for Min egen skyld gjør jeg det. Eller skulle Mitt navn bli vanhelliget? Nei, Jeg gir ikke Min ære til noen annen! 

Tit 2:14 Han som ga seg selv for oss, for at Han skulle kjøpe oss fri fra all urettferdighet og rense for seg selv et eiendomsfolk, som har iver etter å gjøre gode gjerninger.

Ta opp ditt kors og følg Yeshua hver dag med renhet og hellighet, da følger det kraft og styrke og frihet med. Selvhjelpsbudskap forandrer ikke menneskers hjerter. Det skjer kun når korset og Jesus blir forkynt. Korset gir deg mulighet til å bli fri fra synden og til å ta riktige valg når du blir utfordret. Satan er en løgner og en bedrager, som spiller på dine svake sider. Han kler seg som lysets engel slik at du tror løgnen fremfor sannheten.

Matt 11:29-30 Ta Mitt åk på dere og lær av Meg, for Jeg er mild og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for sjelene deres. For Mitt åk er gagnlig, og Min byrde er lett.

Jakob 1:2 Mine brødre, regn alt bare som glede når dere blir utsatt for forskjellige prøvelser, for dere vet at når troens ekthet blir prøvet, virker det tålmodighet. Men tålmodigheten må vise seg i moden gjerning, for at dere selv kan være modne og helstøpte og ikke stå tilbake i noe. 

Rom 5:3-4 Og ikke bare det, men vi roser oss også i trengsler, for vi vet at trengselen virker tålmodighet, tålmodigheten virker et prøvet sinn, og det prøvede sinn virker håp.

Jo nærmere seieren du er, jo sterkere angrep setter djevelen inn mot deg, for at du ikke skal få oppleve det gode Herren har for deg.

Jakob 1:12 Salig er den mann som holder ut fristelse. For når han har bestått prøven, skal han få livets krone, som Herren har lovt dem som elsker Ham.

Heb 12:6 For den Herren elsker, den formaner Han, og Han hudstryker hver sønn Han tar seg av.

Ef 3:13 Derfor ber jeg om at dere ikke må miste motet ved mine trengsler for dere, det som er deres ære.

Åp 3:17-19 Fordi du sier: "Jeg er rik, har fått overflod og har ikke behov for noe," og ikke vet at du er elendig, ynkelig, fattig, blind og naken, så råder Jeg deg til å kjøpe gull av Meg, gull renset i ild, så du kan bli rik, og hvite klær, så du kan være påkledt, så din nakenhets skam ikke skal bli avslørt, og øyensalve til å salve øynene dine med, så du kan se. Alle dem Jeg elsker, dem refser og tukter Jeg. Vær derfor nidkjær og omvend deg!

2 Kor 5:10 For vi skal fram for Messias domstol, for at enhver kan få igjen de ting som er gjort ved kroppen, etter det han har gjort, enten godt eller ondt.

1 Pet 1: 6-9 Over dette jubler dere, selv om dere nå, en liten stund, om så skal være, opplever sorg ved mange forskjellige prøvelser, for at den prøvede ekthet i deres tro – som er mye mer dyrebar enn gull som forgår, selv om det lutres ved ild – må bli funnet til lov, pris og ære ved Yeshua Messias åpenbarelse. Selv om dere ikke har sett Ham, elsker dere Ham. Selv om dere nå ikke ser Ham, tror dere likevel på Ham. Dere fryder dere med en usigelig glede full av herlighet, når dere vinner fram til målet for deres tro, sjelenes frelse.

1 Pet 5:6-9 La dere derfor ydmyke under Guds mektige hånd, for at Han kan opphøye dere når tiden er inne. Og kast all deres bekymring på Ham, for Han har omsorg for dere. Vær edrue, vær årvåkne! For deres motstander, djevelen, går omkring som en brølende løve og søker noen han kan oppsluke. Stå ham imot, faste i troen, og vit at deres søsken rundt i verden utstår de samme lidelsene.

Mark 14:38 Våk og be, for at dere ikke skal komme i fristelse. Ånden er villig, men kjøttet er skrøpelig.

2 Tim 2:22 Flykt også fra de ungdommelige lyster! Men jag etter rettferdighet, tro, kjærlighet og fred med dem som påkaller Herren ut fra et rent hjerte.

Matt 24:13 Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.

1 Tess 2:4 Men ettersom vi var blitt prøvd av Gud for å bli betrodd evangeliet, så taler vi også, ikke for å tekkes mennesker, men for Gud, som prøver våre hjerter.