Bønn

I bønnen kommuniserer vi med Gud.

Matt 7:7-8 Be, og det skal bli gitt dere. Bank på, og det skal bli åpnet for dere. For hver den som ber, han får, den som leter han finner, og den som banker på, skal det bli åpnet for.

Kjøttets gjerninger er makt, sjalusi, manipulasjon, kontroll, motløshet, forførelse, villfarelse, spådom, avgudsdyrkelse, splid, løgn, forkastelse, angst, sykdom, urenhet, utukt, fordømmelse, svik, sorg, usikkerhet, utrygghet og selvmedlidenhet. Alle avhengigheter er demoniske. Og avhengighet bunner i frustrasjoner. Du er kalt til å være en overvinner! Men selv født på ny-kristne har ofte områder i sin personlighet som er demonisert/kjødelige. Det er en vekstprosess. Yeshua gjorde fire ting i sin tjeneste; han forkynte evangeliet, underviste, la hånden på de syke for helbredelse og kastet ut demoner. 

Proklamér så dette for at de ikke skal komme tilbake: Min kropp er et tempel for Den Hellige Ånd, innløst, ren og helliggjort ved Jesu blod. Kroppen har jeg overgitt til Gud til Hans tjeneste og Hans herlighet. Jeg følger de ti bud. 

Rens også ditt hjem for okkulte bøker, musikk og objekter. Og ta på deg lovprisningens drakt i stedet for avmakts ånd (jfr Jes 61:3b).

Fil 4:6 Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres bønneemner komme fram for Gud i bønn og påkallelse med takksigelse.

Matt 18:19-20 Igjen sier Jeg dere: Om to av dere på jorden blir enige om noe de vil be om, så skal det bli gjort for dem av Min Far i Himmelen. For hvor to eller tre er samlet i Mitt navn, der er jeg midt iblant dem.

Matt 6:9-13 Derfor skal dere be slik:
Vår Far, Du som er i Himmelen, helliget være Ditt navn. Komme Ditt rike. Skje Din vilje, som i Himmelen, så og på jorden. Gi oss i dag vårt daglige brød. Og tilgi oss vår skyld, som vi og tilgir våre skyldnere. Og led oss ikke inn i fristelse, men fri oss fra det onde. For riket er ditt, og makten og æren i evighet. Amen.

Joh 15:7 Hvis dere blir i Meg og Mine Ord blir i dere, kan dere be om hva dere vil, og det skal bli gjort for dere.

1 Joh 5:14-15 Og dette er den frimodige tillit vi har til Ham, at om vi ber om noe etter Hans vilje, så hører Han på oss. Og hvis vi vet at Han hører oss uansett hva vi ber om, så vet vi også at vi har fått oppfylt de bønnene vi har bedt til Ham.

Mark 11:24 Derfor sier Jeg dere: Alt det dere ber om når dere ber, tro at dere får det, og det skal bli gitt dere.

Lønnkammerbønn, den viktigste bønnen. Lag deg et spesielt bønnested i din bolig. Lag deg et alter. Til alteret kan du komme med din mislykkethet, dine plager, din fordømmelse, din håpløshet. Og du kan gå derfra med seier, håp og Guds favør. Bønnerommet er seiersrommet. Sett av kvalitetstid med Herren, bøy kne og søk inn til nådetronen. Start med å takke for kraften i Yeshuas blod og lovprisning til Herren. Lovprisning for hvem Gud er, lovprisning for det Gud har gjort og lovprisning for det du forventer at Gud skal gjøre. Lovprisningen renser atmosfæren og skremmer onde ånder. Min sjel, lov Herren, og alt som i meg er, lov Hans hellige navn! (Sal 103:2). Fortsett med å takke Ham for alle og alt du er glad i.
Be som i Sal 139:23-24 Ransak meg, Gud, og kjenn mitt hjerte! Prøv meg, og kjenn mine tanker! Se om fortapelsens vei har inntatt meg, og led meg på evighetens vei!
Den som eter Mitt legeme og drikker Mitt blod, blir i Meg, og Jeg blir i ham. Joh 6:56.
På Forbigangen/påske/Pesach feirer du Herrens måltid. Pesach aften faller på 14 Nisan hvert år. Les om Herrens høytider i 3 Mos 23. Dette er Guds avtalte høytider med sine troende. Få deg en riktig kalender og begynn å holde Guds høytider!

Matt 6:7-8 Og når dere ber, skal du ikke være som hyklerne. For de elsker å be når de står i synagogene og på gatehjørnene, slik at de kan vise seg for menneskene. Sannelig sier Jeg dere. De har alt fått sin lønn. Men du, når du ber, gå inn i ditt bønnerom! Og når du har lukket døren din, skal du be til din Far som ser i det skjulte. Og din Far som ser i det skjulte, skal belønne deg åpenlyst.

Luk 5:16 Men Han trakk seg tilbake til ørkenområdene og ba.

Yeshua understreker at vi skal være utholdende i bønn, inntil vi får bønnesvar (jfr. Luk 18:1).
Treng deg på Ham, rop det ut, be om hjelp og gi deg aldri (jfr. Matt 11:12). Det er ikke alltid svaret er der med en gang, men Han svarer i rett tid.

Bli en bønnekriger, tilslutt deg Yeshuas hær for å drive ut og beseire Satan og sette fanger fri. 
Yeshua kom for å ødelegge djevelens verk (jfr. 1 Joh 3:8).

To hovedbønner som Paulus ber i Efeserbrevet, disse kan du gjøre til dine egne bønner:
Ef 1:17-19 Jeg ber om at vår Herre Yeshua Messias Gud, herlighetens Far, må gi dere visdoms og åpenbarings Ånd i erkjennelse av Ham, og at deres hjertes øyne blir opplyst, slik at dere kan forstå hvilket håp dere fikk ved Hans kall og hvor rik på herlighet Hans arv er blant de hellige, og forstå hvor overveldende stor Hans kraft er for oss som tror, etter virkningen av Hans mektige kraft.  
Fortsett å be denne bønnen og Gud vil begynne å åpenbare ting for deg.

Ef 3:16-19 og jeg ber om at Han vil gi dere å bli styrket med kraft ved sin Ånd i det indre menneske, etter Hans herlighets store rikdom, det vil si at Messias får bo i hjertene deres ved troen, idet dere er rotfestet og grunnfestet i kjærlighet, for at dere skal være i stand til å fatte, sammen med alle de hellige, hvor stor bredden og lengden og dybden og høyden er, og å kjenne Messias kjærlighet, som overgår all kunnskap, for at dere kan bli fylt til hele Guds fylde. 

Velsigne andre gjennom din forbønn; familie, venner, ditt nabolag. Og andre Gud legger på ditt hjerte.

Be for de som er i høye stillinger (jfr. 1 Tim 2:2), be for Norge og Norden.

Be om frelse for jødene, samling av de 12 stammer, be velsignelse og beskyttelse for Israel og be om fred i Jerusalem, Guds by og jordens navle, Esek 38:12b. Jeg skal velsigne dem som velsigner deg, og Jeg skal forbanne den som forbanner deg. Og i deg skal alle slekter på jorden bli velsignet, 1 Mos 12:3. Så sier Herren: Jeg skal vende tilbake til Sion og bo midt i Jerusalem. Jerusalem skal kalles Sannhetens by, hærskarenes Herres berg, Det hellige berget, Sak 8:3.

Bønnen din strekker seg ikke bare til Himmelen, men bønnens arm kan også strekke seg hvor som helst i denne verden.

Be tilbake til Gud Hans løfter vi har i Skriften. Be salmene tilbake til Ham, f.eks salme 91, 19, 150.

Be, syng, proklamér ut Guds Ord. Og Gud begynner å skape det dine lepper taler. Herren skaper leppenes frukt (Jfr. Jes 57:19a).

Lær deg å si Guds mange titler i din bønn med tro og tilbedelse. Slik forløses velsignelsene og den kraften de står for:
Elohim betyr Den skapende Gud på hebraisk. Elohim er i flertallsform; Fader, Sønn og Den Hellige Ånd, som er én. Jfr. 1 Mos 1:26a Så sa Gud: "La Oss gjøre mennesker i Vårt bilde, etter Vår lignelse.
El Shaddai
betyr Gud Allmektig som er mer enn nok, overflodens Gud.
El Elyon betyr Den Høyeste Gud.
Adonai
er hebraisk og også flertallform - tre i én, og betyr Herre.
El Olam betyr Den Evige ubegrensede Gud.


I Det gamle testamentet har vi også åtte tilleggsnavn som knyttes til paktsnavnet, Guds navn, YHVH - YeHoVaH, uttales Jehova - den som alltid er. Disse åtte åpenbarer en spesiell side ved Gud, og samsvarer med løfter i Det nye testamentet.

- Jehovah Shalom: Herren er fred
- Jehovah Rafa: Herren helbreder
- Jehovah Rohi: Herren min hyrde
- Jehovah Shammah: Herren er nærværende
- Jehovah Tsidkenu: Herren vår rettferdighet
- Jehovah M'kaddesh: Herren som helliger
- Jehovah Jireh: Herren som ser og forsørger
- Jehovah Nissi: Herren mitt banner 

Høys 2:4b Hans banner over meg er kjærlighet.

Herren hører de gudfryktiges bønner. Må Herren oppfylle alle dine bønner!

Dan 10:12 Så sa han til meg: "Frykt ikke, Daniel, for fra den første dagen du overga ditt hjerte til å forstå og til å ydmyke deg for din Guds ansikt, er dine ord blitt hørt. Jeg har kommet på grunn av dine ord."

 

Faste

Gud forventer at vi både skal be og faste. Fast når du trenger et gjennombrudd i ditt liv. Ha en konkret hensikt med din faste.

En dag, flere dager, litt mat, ingen mat, bare væske. Det er opp til ditt hjertes begjær etter å tilfredstille Gud med din tilbedelse og ditt offer. Eller til hva Herren leder deg til.

Fasten markerte starten på Yeshuas jordiske tjeneste, og ga Ham Åndens kraft: 
Lukas 4:1-2 Yeshua, som var fylt av Den Hellige Ånd, vendte tilbake fra Jordan og ble ledet ut i ødemarken av Ånden. Der ble Han fristet av djevelen i førti dager. Og i de dagene spiste Han ingenting, og etterpå, da de dagene var omme, ble Han sulten.
Lukas 4:14a I Åndens kraft vendte Yeshua tilbake til Galilea.

Dette er forskjellig fra Daniels faste som produserer mer visdom, forståelse og åpenbaring: 
Dan 1:12b La dem gi oss grønnsaker å spise og vann å drikke.
Dan 1:17 Gud ga disse fire unge mennene kunnskap og forstand på all slags skrift og visdom. Daniel skjønte seg også på alle slags syner og drømmer.

Vi trenger begge deler.

Sjelen er den egoistiske delen av oss. Den sier; jeg vil, jeg tenker, jeg føler. Men det er Guds vilje som er viktig for deg, og å finne det livet som Gud har for deg.
Sal 35:13b Jeg ydmyket min sjel med faste. Og jeg ba, bøyd mot mitt eget fang.

Joh 8:31b-32 Yeshua sa: "Hvis dere blir i Mitt Ord, er dere i sannhet Mine disipler. Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri."

Når du faster og ber bør du forvente mirakler i ditt liv eller for din sak. Bønnesvaret fra en faste kommer ofte etter fasten, men kan også komme under fasten.

Fasten gjør deg mer sensitiv til Den Hellige Ånds stemme. Og den fører deg inn i en dypere relasjon med Herren. 

Når du faster må du fokusere på bønn og Guds Ord. Ta Ham på Ordet! Vær tørst og hungrig etter mer. 

Gi Ånden næring og la kjødet sulte.

Jes 58:6-11 Er ikke dette den fasten Jeg har innsatt: Å løse ugudelighetens bånd, å sette fri fra åkets tvang, å la den undertrykte slippe fri, så dere bryter hvert et åk? Er det ikke dette å dele ditt brød med den som sulter, så du leder de omflakkende fattige til ditt hus. Når du ser den nakne, så lar du ham få klær. Du trekker deg ikke unna dem som er av ditt eget kjøtt og blod.
Da skal ditt lys bryte fram som morgenrøden, din legedom skal snart springe ut, og din rettferdighet skal gå framfor ditt ansikt. Herrens herlighet skal følge etter deg. Da skal du påkalle, og Herren skal svare. Du skal rope, og Han vil svare: “Her er Jeg.” Hvis du tar åket bort fra din midte, slutter å peke finger og å tale ondt, hvis du åpner din sjel for den sultne og metter den ydmykede sjel; da skal ditt lys renne i mørket, og ditt mørke skal bli som høylys dag.
Herren skal alltid lede deg. På tørre steder skal Han mette din sjel, og Han skal styrke dine bein. Du skal bli som en vannrik hage, som et kildevell, der vannet aldri svikter.

Det er tre ting som kjennetegner oss Yeshua-følgere: at vi ber, at vi faster og at vi sår.